Certifikačný orgán na certifikáciu výrobkov
Certifikačný orgán na certifikáciu výrobkov (COCV) pôsobí pri Slovenskom metrologickom ústave a jeho činnosť je v súlade s kritériami a požiadavkami:
- normy STN EN ISO/IEC 17065:2013 "Posudzovanie zhody. Požiadavky na organizácie certifikujúce výrobky, procesy a služby (ISO/IEC 17065:2012)“ (v texte uvádzané len ako ISO/IEC 17065),
- zákona č. 56/2018 Z. z. o posudzovaní zhody výrobku, sprístupňovaní určeného výrobku na trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č.145/2016 Z. z. o sprístupňovaní meradiel na trhu v znení nariadenia vlády SR č. 328/2019 Z. z. a
- Nariadenie vlády Slovenskej republiky č.126/2016 Z. z. o sprístupňovaní váh s neautomatickou činnosťou na trhu v znení nariadenia vlády SR č. 330/2019 Z. z.
Autorizovaná a notifikovaná osoba
Slovenský metrologický ústav je uvedený ako notifikovaná osoba 1781 v informačnom systéme Európskej komisie NANDO
Slovenský metrologický ústav je:
- notifikovaným orgánom s prideleným identifikačným číslom 1781 (resp. Autorizovanou osobou SKTC-102) pre posudzovanie zhody meradiel podľa Smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2014/32/EÚ z 26. februára 2014 o harmonizácii právnych predpisov členských štátov týkajúcich sa sprístupnenia meradiel na trhu v znení Nariadenie vlády SR č. 145/2016 Z. z. o sprístupňovaní meradiel na trhu v znení nariadenia vlády SR č. 328/2019 Z. z..
Autorizovaná a notifikovaná osoba (SMÚ) aktualizuje databázu typu meradiel a schválených systémov manažérstva kvality výrobcov meradiel vydaných Slovenským metrologickým ústavom je k dispozícii na stránke https://certifikaty.unms.sk/ ( ).
Rozsah notifikácie / autorizácie
COCV vykonáva posudzovanie zhody a certifikáciu výrobkov/meradiel v špecifikovanom rozsahu.
Por.č. No. |
Výrobok Product |
Predpisy/Normy
Standards, regulations |
Postupy posudzovania
zhody (Procedures/ Modules) |
1 | Vodomery (Water Meters) |
Smernica 2014/32/EÚ – príloha č. I, príloha č. III (NV SR č. 145/2016 Z. z. - príloha č. 1 a príloha č. 3);
EN 14154-1; EN 14154-2; EN 14154-3; EN ISO 4064-1; EN ISO 4064-2; EN ISO 4064-3; EN ISO 4064-4; EN ISO 4064-5; OIML R 49-1; OIML R 49-2; OIML R 49-3; PP 01/CV; PP 06/CV; PP01/CQM; |
Moduly
B, F, D, H1 |
2 |
Plynomery a prepočítavače
objemu plynu (Gas Meters and Volume Conversion Devices) |
Smernica 2014/32/EU, príloha č. I, príloha č. IV (NV SR č. 145/2016 Z. z. - príloha č. 1 a príloha č. 4);
EN 1359; EN 1359/A1; EN 12480; EN 12480/A1; EN 12261; EN 12261/A1; EN 12261/AC; EN 12405-1/A2; EN 14236; OIML 137-1; PP 01/CV; PP 05/CV; PP 01/CQM; |
Moduly
B, F, D, H1 |
3 | Elektromery (Active Electricel Energy Meters) |
Smernica 2014/32/EU, príloha č. I, príloha č. V (NV SR č. 145/2016 Z. z. - príloha č. 1 a príloha č. 5);
EN 50470-1; EN 50470-2; EN 50470-3; EN 62053-52; EN 62058-11; EN 62058-21; EN 62058-31; EN 62059-32-1; PP 01/CV; PP 08/CV; PP 01/CQM; |
Moduly
B, F, D, H1 |
4 | Merače tepla: - snímač prietoku - párový teplotný snímač HEAT METERS: - Flow sensor (heat meter subassembly) |
Smernica 2014/32/EU, príloha č. I, príloha č. VI (NV SR č. 145/2016 Z. z. - príloha č. 1 a príloha č. 6);
EN 1434-1; EN 1434-2; EN 1434-4; EN 1434-5; OIML R 75-1; OIML R 75-2; |
Moduly
B, F, D |
5 | Meracie zostavy na kontinuálne a dynamické meranie množstva kvapalín okrem vody (Measuring Instruments for Liquids Other than Water) |
Smernica 2014/32/EÚ, príloha č. I, príloha č. VII (NV SR č. 145/2016 Z. z.– príloha č. 1 a príloha č. 7);
OIML R 117-1; OIML R 117-2; OIML R 118; OIML D 11; PP 01/CV; PP 07/CV; PP 01/CQM; |
Moduly
B, F,G, D |
6 | Materializované miery - výčapné nádoby (Material Measures - Capacity serving measures) |
Smernica 2014/32/EU, príloha č. 1, príloha č. X, kapitola II (NV SR č. 145/2016 Z. z. – prílohy č. 1 a
príloha č. 10 kapitola II); OIML R 138; PP 01/CV; PP 16/CV; PP 01/CQM; |
Modul
D1 |
Poz.: NV SR - Nariadenie vlády Slovenskej republiky
Postupy posudzovania zhody
Nariadenie vlády SR č. 145/2016 Z. z. o sprístupňovaní meradiel na trhu v znení nariadenia vlády SR č. 328/2019 Z. z.
- Modul B - EÚ skúška typu
- Modul F - Zhoda s typom založená na overení výrobku
- Modul G - Zhoda založená na overení jednotlivého meradla
- Modul D - Zhoda s typom založená na zabezpečení kvality výrovného procesu
- Modul D1 - Zabezpečenie kvality výrovného procesu
- Modul H1 - Zhoda založená na úplnom zabezpečení kvality a preskúmaní návrhu
Dokumenty o splnení požiadaviek
Dozor
Aby bolo zaistené nepretržité dodržiavanie vlastností výrobku, ktoré sú základom certifikátu, COCV vykonáva pravidelné dozorové posudzovania výroby, skúšobných zariadení a opatrení pre zabezpečenie kvality na náklady držiteľa certifikátu.
Forma a spôsob dozoru závisí na použitej certifikačnej schéme. Frekvencia je daná príslušnou certifikačnou schémou.
Okrem toho môže byť medzi riadnymi dozormi uskutočnený mimoriadny dozor:
- pri zistení, že klient nedodržiava podmienky, za ktorých mu bol certifikát udelený, alebo ako dôsledok podanej sťažnosti;
- pri požiadavke klienta na zmenu rozsahu už udelenej certifikácie;
- pokiaľ' zmeny oznámené v rámci povinností klienta sú natoľko rozsiahle, že vydaný certifikát už nemá vypovedaciu schopnosť.
Držiteľ' certifikátu musí zaistiť' certifikačnému orgánu možnosť prehliadnuť' si kedykoľvek, bez predchádzajúceho ohlásenia (v bežnej prevádzkovej dobe) miesta výroby uvedené v certifikáte, prevádzky a sklady (u zahraničných držiteľov certifikátu tiež sklady slovenských splnomocnencov a pobočky, u dovozcov tiež ich sklady) a za účelom fyzického posúdenia a skúšania bezplatne odobrať' potrebné množstvo výrobkov, pre ktoré bol vystavený certifikát i v tom prípade, že sa nejedná o jeho vlastné miesta výroby a prevádzky.
COCV môže za účelom kontroly odobrať' z trhu výrobky, na ktoré bol vydaný certifikát/certifikačná značka. Pokiaľ' nie sú splnené požiadavky, slúžiace ako základ certifikátu, napr. následkom neprípustných zmien, ktoré sú, alebo by mohli byt' príčinou k pozastaveniu/odobratiu certifikátu, uhradí držiteľ certifikátu náklady na hodnotenie výrobku a /alebo audit výrobného miesta.
Zmeny a modifikácie
Klient musí bezodkladne informovať COCV o zmenách, ktoré majú vplyv na zhodu s certifikačnými požiadavkami (napr. zmena vlastníctva, právneho alebo organizačného statusu, zmena organizácie a manažmentu, zmena výrobku alebo výrobnej metódy, významné zmeny v systéme manažérstva kvality, zmena výrobného miesta alebo adresy). Táto okolnosť' môže urobiť' ďalšie pokračovanie certifikátu závisle na dôkaze výrobcu o dodržiavaní podmienok, za ktorých bol certifikát udelený, alebo na dodatočnom hodnotení.
Skončenie platnosti, odobratie a pozastavenie platnosti certifikátu
Skončenie platnosti certifikátu nastane, ak:
- uplynula doba uvedená na certifikáte,
- na majetok držiteľa certifikátu bol rozhodnutím súdu vyhlásený konkurz,
- držiteľ certifikátu prerušil svoju podnikateľskú činnosť,
- došlo k prevzatiu firmy iným subjektom alebo tretia strana prevezme práva držiteľa certifikátu,
- sa zmenia alebo zrušia zákonné požiadavky, normy alebo iné normatívne dokumenty podľa ktorých bola posúdená zhoda výrobku.
COCV má právo pozastaviť platnosť certifikátu, ak:
- dozor nemôže byt' vykonaný v riadnom termíne z dôvodov, ktoré nastali zo strany klienta, a zároveň klient písomne požiada o odklad vykonania dozoru a COCV po zvážení dôvodov rozhodne kladne. Pozastavenie platnosti certifikátu trvá do doby riadneho vykonania dozoru, ktorého termín je pevne stanovený. Po uplynutí stanovenej lehoty nastáva buď fáza obnovenia platnosti pri naplnení hore uvedených podmienok pre trvanie platnosti certifikátu výrobku alebo odobratie certifikátu;
- sa pri dozore preukáže, že niektoré predpoklady pre certifikáciu výrobku už nie sú držiteľom certifikátu uplatňované, a súčasne COCV môže oprávnene predpokladať odstránenie nezhôd v stanovenej lehote. Pokiaľ' tento termín nebude dodržaný z dôvodov, ktoré nastali zo strany klienta, nastáva fáza odobratia certifikátu;
- o pozastavenie požiada zákazník (napr. v prípade dočasného zastavenia výroby).
COCV má právo odobrať certifikát, ak:
- ide o zavádzajúcu alebo inú neakceptovateľnú reklamu prostredníctvom certifikátu alebo jeho zneužitie, alebo nie sú dodržané zákonné ustanovenia pri uvádzaní výrobku na trh;
- na výrobku boli zistené nezhody, výrobky sa ďalej nezhodujú s certifikovaným výrobkom, alebo už nie sú ďalej zaistené podstatné predpoklady certifikovaného výrobku;
- držiteľ certifikátu písomne odmietne zmeny všeobecných obchodných podmienok, alebo týchto všeobecných pravidiel pre certifikáciu výrobkov alebo cenníka SMÚ, alebo možnosti sa s nimi zoznámiť;
- výrobok ďalej nespĺňa základné požiadavky, tak že spotrebiteľ, užívateľ alebo tretie osoby sú vystavené nezanedbateľnému riziku, alebo výrobok neplní účel stanovený výrobcom a tento nedostatok nie je odstránený počas stanovenej doby;
- nebolo umožnené posúdenie výroby, skúšobných zariadení, skladov alebo skúšanie výrobkov alebo výrobky neboli počas stanovenej doby dané k dispozícii. To isté platí pokiaľ nebol, príp. nemohol byt' i napriek písomnej výzve uskutočnený dozor z dôvodov, ktoré vznikli zo strany držiteľa certifikátu;
- ani napriek písomným upozorneniam neboli v stanovenej dobe zaplatené pohľadávky SMÚ voči držiteľovi certifikátu; platí to taktiež v prípade čiastočného neplatenia pohľadávok;
- držiteľ' certifikátu poruší platné Všeobecné obchodné podmienky alebo Všeobecné pravidlá pre certifikáciu výrobkov, pričom sa nejedná len o ľahkú nedbalosť alebo malý priestupok;
- nápravne opatrenia a/alebo pozastavenie certifikácie nemali žiadny účinok;
- držiteľ certifikátu požiada o zrušenie alebo odstúpi od dohody;
- SMÚ nezodpovedá klientovi (držiteľovi certifikátu) za škody vzniknuté neudelením, odobratím, pozastavením, či skončením platnosti certifikátu.
Povinnosti žiadateľa/výrobcu
Výrobca musí prijať všetky opatrenia na zabezpečenie zhody meradla s príslušnými požiadavkami nariadenia vlády. Preberá zodpovednosť za zabezpečenie zhody vyrobeného meradla so schváleným typom a príslušnými požiadavkami noriem a predpisov.
Výrobca je povinný:
- informovať NO o všetkých plánovaných zmenách certifikovaného výrobku, resp. certifikovaného systému manažérstva ,
- preukazovať zhodu certifikovaného výrobku alebo certifikovaného systému manažérstva len s príslušnými požiadavkami špecifikovanými legislatívnymi dokumentmi a normami,
- odvolávať na certifikáciu len v rozsahu udelenej certifikácie,
- nepoužívať certifikáciu spôsobom, ktorý by mohol narušiť povesť NO a neurobiť žiadne vyhlásenia, ktoré by mohol NO považovať za zavádzajúce alebo neoprávnené,
- pri pozastavení alebo zrušení certifikácie prestať uplatňovať všetky certifikačné oprávnenia a vrátiť príslušný certifikát NO,
- umožniť NO za účelom certifikácie a kontroly preskúmania potrebnej dokumentácie, prístup do všetkých priestorov a k záznamom,
- viesť a uchovávať záznamy o všetkých predložených sťažnostiach týkajúcich sa zhody výrobkov s požiadavkami príslušnej normy,
- v súvislosti so sťažnosťou prijať primerané nápravné opatrenia na odstránenie akýchkoľvek nedostatkov zistených na výrobkoch, ktoré ovplyvňujú súhlas s požiadavkami na certifikáciu,
- prijať a zdokumentovať nápravné opatrenia,
- zabezpečiť, aby žiadny certifikát, alebo správa ani ich časť a značky zhody neboli používané zavádzajúcim spôsobom.
Sťažnosti a odvolania
Proces vybavovania sťažnosti
COCV má zdokumentovaný postup a pravidlá na vybavovanie sťažností. Postup pri podaní, prijímaní, evidencii a vybavovaní sťažností na COCV je v súlade s postupom stanoveným OS-16 Vybavovanie sťažností a petícií v rozsahu zodpovedajúcom činnosti COCV. Pravidlá na vybavovanie sťažností a odvolaní sú súčasťou žiadosti o certifikáciu.
Po prijatí sťažnosti riaditeľ COCV alebo ním poverená osoba posúdi, či sa sťažnosť týka certifikačných činností, za ktoré zodpovedá COCV. Ak je sťažnosť opodstatnená, postupuje sa ďalej v súlade s postupom stanoveným OS-16 Vybavovanie sťažností a petícií v rozsahu zodpovedajúcom činnosti COCV.
COCV potvrdí prijatie odosielateľovi formálnej sťažnosti sprievodným listom. Za proces prijímania sťažností zodpovedá manažér kvality COCV a eviduje ich v Evidenčnej knihe sťažností a odvolaní.
Riaditeľ COCV alebo ním poverená osoba zodpovedá za zozbieranie a overenie všetkých potrebných informácií, aby mohol sťažnosť postúpiť k rozhodnutiu.
Za hodnotenie sťažností a prijímanie rozhodnutí zodpovedá riaditeľ COCV. Ak sa sťažnosť týka riaditeľa COCV, za hodnotenie a prijímanie rozhodnutí zodpovedá predseda výboru COCV. Vzhľadom na skutočnosť, že tento proces sa týka sťažovateľa a predmetu sťažnosti, všetky osoby, ktoré sa angažujú v procese rešpektujú požiadavky na dôvernosť.
Aby nevznikol konflikt záujmov nemôžu byť pracovníci COCV (vrátane pracovníkov pôsobiacich v manažérskych funkciách), ktorí poskytovali klientovi poradenstvo resp. boli ním v pracovnom pomere využívaní COCV pre preskúmanie alebo schválenie riešenia sťažnosti pre tohto klienta a to po dobu 2 rokov od skončenia poradenstva resp. zamestnania.
Do 10 dní odo dňa doručenia sťažnosti informuje administratívny pracovník/manažér kvality COCV sťažovateľa o jej zaevidovaní (prijatí, doručení). Prešetrenia sťažnosti vykoná COCV do 30 dní od jej uplatnenia a odovzdá sťažovateľovi správu o výsledku riešenia.
Rozhodnutie, ktoré bude oznámené osobe, ktorá podala sťažnosť, vypracuje alebo preskúma a odsúhlasí osoba určená riaditeľom COCV, ktorá sa predtým neangažovala v predmete sťažnosti. Riaditeľ COCV poskytne sťažovateľovi oficiálnu správu o skončení procesu vybavovania sťažnosti.
Riaditeľ COCV prijme potrebné následné opatrenie, ak sťažnosť bola opodstatnená.
Náklady spojené na riešenie sťažnosti uhradí subjekt podávajúci sťažnosť len v prípade, ak sťažnosť nebola opodstatnená.
Proces vybavovania odvolaní
Každý klient, ktorý je z akéhokoľvek dôvodu nespokojný s rozhodnutím COCV, sa môže voči tomuto rozhodnutiu odvolať do 15 dní po jeho doručení. Odvolanie voči rozhodnutiu COCV klient adresuje riaditeľovi COCV. Pravidlá na vybavovanie sťažností a odvolaní sú súčasťou žiadosti o certifikáciu.
COCV potvrdí odosielateľovi sprievodným listom prijatie odvolania do 10 dní odo dňa doručenia odvolania. Za proces prijímania odvolaní zodpovedá manažér kvality COCV a eviduje ich v Evidenčnej knihe sťažností a odvolaní. Riaditeľ COCV rozhodne o opodstatnenosti odvolania a jeho spôsobe vybavenia do 30 dní od jeho uplatenia. Riaditeľ COCV preverí všetky fakty uvedené v odvolaní, pričom zoberie do úvahy aj výsledky predchádzajúcich podobných odvolaní.
Písomné rozhodnutie o odvolaní s odôvodnením vypracuje(ú), preskúma(jú) a odsúhlasí(ia) osoba(y), ktorá(é) sa predtým neangažovala(i) v predmete odvolania (výbor COCV resp. komisia menovaná výborom COCV - odvolacia komisia).
a) V prípade, že bolo odvolanie oprávnené, vydá riaditeľ COCV nové rozhodnutie a predchádzajúce (rozporované) rozhodnutie zruší. Súčasne rozhodne o prijatí vhodnej nápravy a vykonaní nápravných činností, aby sa predmetný nedostatok neopakoval. Zároveň určí termín a zodpovedného za splnenie nápravných činností.
b) V prípade, že COCV odvolanie neakceptoval, vydá riaditeľ COCV negatívne rozhodnutie.
V prípadoch nesúhlasu klienta s riešením vykonaným riaditeľom COCV, preskúma odvolanie výbor COCV. Na preskúmanie odvolania ustanoví pracovnú skupinu - odvolaciu komisiu, ktorej zloženie oznámi klientovi. Zloženie komisie môže výbor COCV upraviť na základe námietky klienta.
V rámci odvolacieho konania, ktoré bude riešiť riaditeľ resp. výbor COCV bude mať možnosť subjekt podávajúci odvolanie zúčastniť sa rokovania ohľadom riešenia svojho odvolania.
Všetky osoby, ktoré sa angažujú v procese odvolania rešpektujú požiadavky na dôvernosť.
Aby nevznikol konflikt záujmov nemôžu byť pracovníci COCV (vrátane pracovníkov pôsobiacich v manažérskych funkciách), ktorí poskytovali klientovi poradenstvo resp. boli ním v zamestnaneckom pomere využívaní COCV pre prešetrovanie odvolania pre tohto klienta a to po dobu 2 rokov od skončenia poradenstva resp. zamestnania.
Podanie, preskúmanie a rozhodnutie o odvolaní nesmie vyústiť do žiadnych diskriminačných činností proti osobe, ktorá odvolanie podala.
Ceny za certifikáciu, posúdenie zhody
Ceny za certifikáciu sú určované podľa platného cenníka SMÚ, na základe individuálnej kalkulácie. Cena sa určuje na základe hodinovej sadzby a časovej prácnosti vyjadrenej počtom hodín. Ceny zahŕňajú náklady na vykonanie skúšok, hodnotenie, vykonanie vlastnej certifikácie a úhrady za externé subdodávky (ak sú realizované).
K dohodnutej cene môžu byť účtované mimoriadne náklady spojené s prepravou etalónového zariadenia do sídla žiadateľa, aktuálne cestovné náklady, resp. iné mimoriadne náklady. Náklady budú pripočítané k cene za službu a ich špecifikácia priložená k faktúre.
Informácie o procese posudzovania a cenách za posúdenie je možné získať u zástupcu NO (tel.: ++421/2/602 94 337; e-mail: mazur@smu.gov.sk).
Financovanie činnosti COCV
COCV má finančné zdroje zabezpečené z vlastnej činnosti a z rozpočtu SMÚ.
Kontakty COCV
IČO, IČ DPH, Bankové spojenie, Číslo účtu sú zhodné s údajmi organizácie. Zriaďovateľ certifikačného orgánu je Slovenský metrologický ústav, COCV nie je samostatným právnym subjektom. Certifikačný orgán na certifikáciu výrobkov je organizačne začlenený do Odboru certifikácie.